wtorek, 20 września 2011

RENGARTEN

Nie minął rok, jak wysłałem do wydawnictwa Zysk maila z pomysłem druku książki "Pieszo do Chin" Konstantego Rengartena w ramach serii podróże retro, aż tu dowiaduję się, że inne wydawnictwo- LTW, takąż mi radość uczyniło.


Konstanty Rengarten urodził się w 1862 roku w Rydze w niemieckiej rodzinie. Po ukończeniu szkoły elementarnej pracował jako chłopiec okrętowy. Następnie uczył się w gimnazjum i objął skromna posadę urzędniczą na poczcie w Dorpacie, a potem w Rydze. W latach 1884-86 odbył podróż po Kraju Zakaspijskim.
Mimo iż 15 sierpnia 1894 roku miał już żonę i dwoje dzieci, wyruszył na pieszą wyprawę dookoła świata, która zajęła mu ponad cztery lata i przyniosła szeroki rozgłos. Rengarten przesyłał krótkie relacje z poszczególnych etapów podróży do kilku gazet, a po powrocie wygłaszał prelekcje na temat swojej życiowej wyprawy.



W 1898 roku wydawnictwo Granowski i Sikorski wydaje książkę "Pieszo do Chin. Wrażenia z podróży" będącą zapiskami z azjatyckiego odcinka podróży, który sam Rengarten uważał za najciekawszy w jego "dookołaświatowej" podróży. Na to ponad wiekowe wydawnictwo poluję od kilku lat na łamach allegro, gdzie pojawia się z rzadka, zawsze osiągając zawrotne ceny. Więc sami rozumiecie moją radość sprzed tygodnia, kiedy znalazłem ten tytuł wśród nowości LTW
W książce tej zasmakuje każdy, kto szuka kontynuacji lektur Ossendowskiego, Bahrjanoho czy Arsenjewa lub odtrutki na bzdury Rawicza. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz