czwartek, 23 czerwca 2011

WYGOOGLUJ GOGGLE

Okularnicy, chcący chronić swe oczy od Słońca mają 3 wyjścia:
  • okulary korekcyjne ze szkłami fotochromowymi,
  • zestaw: soczewki kontaktowe plus okulary przeciwsłoneczne,
  • sportowe okulary psłoneczne z wkładką na szkła korekcyjne.
Rozwiązanie pierwsze, mimo coraz lepszych szkieł z wysokim stopniem zadymienia i szybkim czasem reakcji na naświetlenie, mnie osobiście nie przypadło do gustu, choćby ze względu na ograniczenie w formie i kształcie (zatem dopasowaniu) takich okularów. Najsensowniejszym wyjściem są soczewki kontaktowe, zwłaszcza jednodniowe i te typu "night&day", ale na ten temat już wiele napisano, poza tym nie wszyscy mogą nosić soczewki (tym, którzy wybierają się gdzieś w soczewkach RADZĘ wrzucić parę okularów korekcyjnych do plecaka/sakwy). Przy obecnym zatrzęsieniu sportowych okularów przeciwsłonecznych na rynku, kilku producentów ma w ofercie modele z dodatkowymi mniejszymi ramkami, do których dobry optyk (nie każdy!) wstawi nam odpowiednie do naszej wady wzroku szkła korekcyjne.Kilka z nich zdążyłem już zużyć, lecz nie będę tu rozpisywał się dlaczego nie polecam tych wszystkich marek na A, B i Z- ja od kilku lat jestem wierny okularom Goggle- mam 3 pary tego producenta.




E398 (obecnie E865) to okulary dla biker'a- opływowy, dopasowany do twarzy kształt, grilamidowe ramki, poliwęglanowe "szkła", regulowany w szerokości nosek sprawiają, że staja się one propozycją ciekawszą niż niejeden model marek stricte "rowerowych". E398 mają w zestawie 3 pary wymiennych szkieł w różnych konfiguracjach- ja, dzięki uprzejmości Marcina, mam tych szkieł więcej:
  • przezroczyste lekko opalizowane (oczywiście z filtrem),
  • pomarańczowobursztynowe,
  • ciemne kategorii 1.
  • ciemniejsze kat. 3.

Jakością od zestawu nie odbiega mała ramka na szkła korekcyjne, wpinana 3 zatrzaskami w okolicach noska, z gumkami na końcach opierających się o szkła. 



Całości dopełnia sztywne etui oraz jeden z pasków, które Goggle dodają już, chyba, do wszystkich okularów.



Drugie moje okulary to T510, które z kolei służą mi wyłącznie zimą. O ich "zimowatości" zadecydowały 3 "szczegóły":
  • dopinana piankowa "uszczelka", która dodatkowo zabezpiecza przed śniegiem/wiatrem/piaskiem szczelinę między twarzą a oprawkami,
  • guma wpinana w miejsce odłączanych zauszników,
  • powłoka Fog Block na szkłach.


Oczywiście, nie ma cudów, nie unikniemy dzięki temu zaparowania i zalodzenia szkieł, ale brak (mimo zdrapywania lodu) zarysowań na szkłach również świadczy o ich jakości (miałem okulary firmy A, gdzie miękką ściereczką do okularów starłem po jakimś czasie warstwę polaryzacyjną).


Sporego, choć jedynego, minusa przyznam firmie Goggle za ramkę korekcyjną do tego modelu: po pierwsze- jest ona mocowana do "uszczelki" zatem wyklucza używanie samych okularów z ramką (bez uszczelki); po drugie- nie jest kompatybilna z innymi okularami producenta, więc muszę dorabiać szkła do każdego modelu, miast przekładać jedną ramkę ze szkłami.


Po wypięciu całego wyposażenia dodatkowego otrzymujemy klasyczne okulary psłoneczne, pasujące nawet świątecznego garnituru;-)


Trzecia para to casualowe (nieprodukowane już) E948.

Jak ważna jest ochrona oczu (nie tylko od Słońca), wie każdy. kto spędza trochę czasu w plenerze- w górach, na wodzie czy na rowerze. Ja lubię mieć jeszcze pewność, że okulary nie rozpadną mi się w połowie trasy i taka gwarancję dają mi produkty Goggle. Przedstawiłem Wam 3 modele (4. parę ma moja Małżowina) z różnych kolekcji producenta: rowerowe, zimowe i casual, które łączy staranny dobór materiałów (grilamid, polcarbon) i wysoka jakość wykonania. 
Jak sprawdzić jakość wykonania okularów w sklepie? 
Polecam dwa proste testy: pierwszy- kładziemy rozłożone okulary na płaskiej powierzchni i sprawdzamy, czy z obu stron równomiernie przylegają do powierzchni. Odstawanie którejś strony od blatu świadczy o bylejakim wykonaniu okularów. Test drugi- przyglądamy się dopasowaniu zauszników z ramką na wysokości zawiasu. Szpara między nimi, czy, odwrotnie- niemożność pełnego wyprostowania zauszników również świadczy, że w rękach mamy bubelek.
Opisując stopień zadymienia (zaciemnienia) szkieł posługiwałem się najpopularniejszą 5-stopniową kategoryzacją tychże. Warto ją znać, pamiętając, że "0" to szkła przezroczyste (ale również mogą być z filtrem!), a "czwórka" to najciemniejsze (ok. 95% zadymienia) szkła, w których nie powinno się prowadzić pojazdów mechanicznych (nie wiem jak z psimi zaprzęgami...).

4 komentarze:

  1. Fajny wpis, gratuluję.

    OdpowiedzUsuń
  2. Za twoim poleceniem właśnie nabyłem okulary tej firmy. I jestem pod dużym wrażeniem jakości wykonania. Wcześniej używałem okularów firmy na A i właściwie nie przeszkadzało mi w nich nic. Jednak Gdy doszedłem do wniosku, że przydałyby się mi okulary, które byłyby umiejscowione przyciemnieniem pomiędzy oboma kompletami soczewek, które posiadałem w komplecie do moich bryli wybór padł na goggle. Mimo swojej lekkości goggle budzą zaufanie i wrażenie solidności gdy je wziąć w rękę. Duża ilość dodatków, takich jak ściereczka, solidne etui, elastyczny pasek, i gąbka do zastosowań zimowych. Mimo, że wybrałem model bez korekcyjnej ramki to jednak była ona w komplecie. Mam wrażenie, że ktoś się walną przy pakowaniu. Kupiony przeze mnie model występuje w wersji z ramką na szkła korekcyjne i bez.
    Wybrałem okulary sportowe z wymiennymi szkłami. W zestawie producent wyposaża je w trzy komplety kat 3, 2 i 0. W etui jest dodatkowy wpinany miękki pokrowiec do przechowywania dodatkowych szkieł.
    I to wszystko kosztowało mnie 150 zł. W sklepie oglądałem przy okazji kolejne okulary firmy A i po pierwszym kontakcie z goggle nie mam wątpliwości co do dokonanego wyboru.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że moja opinia mogła się komuś przysłużyć!
      Jednocześnie za sprawą niefortunnie wrzuconych do samochodowego schowka okularów sam muszę od nowa przyjrzeć się ofercie Goggle'a. Jaki model kupiłeś?

      Usuń
    2. T 637. W niektórych opisach mają informacje, że są rowerowe a w innych określono je jako narciarskie.
      Ja jestem ciekawy czy producent daje możliwość dokupienia dodatkowych szkieł o innych kolorach niż te dodawane w komplecie. Chętnie dokupiłbym takie kategorii drugiej z polaryzacją i o grafitowym zamiast bursztynowego kolorze. Według opisu te moje mają szkła wyposażone tylko w powłokę zmniejszającą parowanie ale polaryzacji brak.

      Usuń